
ANKO heeft een nieuw strategisch plan opgesteld voor de periode 2025–2030. Hierin staat hoe we de komende vijf jaar samen werken aan een sterke, toekomstbestendige kappersbranche. Het plan speelt in op belangrijke ontwikkelingen die ons vak raken, zoals personeelstekorten, veranderende verwachtingen van medewerkers, toenemende regeldruk, digitalisering en duurzaamheid.
Download hier het totale presentatie:
Uitdagingen voor ondernemers
Deze veranderingen vragen veel van ondernemers in de branche. Het wordt lastiger om goede medewerkers te vinden én te behouden, klanten verwachten steeds meer persoonlijke en vernieuwende diensten en de regels nemen toe. ANKO wil ondernemers hierbij ondersteunen, zodat zij zich kunnen richten op wat ze het liefst doen: hun vak en hun klanten. Daarbij maken we ons sterk voor een eerlijk speelveld. Want wie investeert in goed werkgeverschap en kwaliteit, mag niet worden benadeeld door oneerlijke concurrentie.
Drie hoofddoelen
In het strategisch plan staan drie pijlers centraal:
- Onze mensen: investeren in het aantrekken, opleiden en behouden van vakmensen.
- Ruimte om te ondernemen: minder regeldruk en eerlijke concurrentie.
- De impact van ANKO: zichtbaar maken wat we als vereniging voor leden doen en hoe collectieve acties het verschil maken voor de hele branche.
Samen vooruit
Met dit plan kiest ANKO voor duidelijke focus. Samen met leden, vakbonden, het onderwijs en andere partners willen we het kappersvak aantrekkelijker maken, ondernemers sterker laten ondernemen en medewerkers laten groeien in hun vak. Zo bouwen we aan een branche waar iedereen trots op kan zijn – en waar ook de volgende generatie kappers met plezier en vertrouwen hun toekomst opbouwt.