Algemene voorwaarden en Geschillen
ANKO-leden zijn automatisch aangesloten bij de onafhankelijke Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken (SGC) te Den Haag en werken volgens de Algemene Voorwaarden van de Uiterlijke Verzorgingsbranche.
Iedere kapper heeft wel eens te maken met een klant die klaagt. Over een behandeling, over een gebruikt product of de manier waarop hij geholpen is. Meestal los je dat onderling wel op. Maar soms kom je er echt niet uit. Dan is het goed dat je dankzij je ANKO-lidmaatschap bent aangesloten bij De Geschillencommissie en werkt volgens algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn regels die gelden voor de koper en verkoper van een product of dienst. Als ANKO-lid werk je volgens de Algemene Voorwaarden van de Uiterlijke Verzorgingsbranche en daar kun je naar verwijzen. De voorwaarden zijn overeengekomen door de Consumentenbond en de ANKO en worden gepubliceerd door de Sociaal Economische Raad (SER). Ze bieden zekerheid en zorgen voor duidelijkheid. In de voorwaarden staat bijvoorbeeld dat je je klant informeert over de behandeling die je uitvoert, het resultaat dat je verwacht en de mogelijke risico’s van de behandeling. Ook staat erin dat de klant verplicht is alle noodzakelijke informatie te verstrekken die je voor een goede uitvoering van de behandeling nodig hebt.
De SER publiceert deze algemene voorwaarden na goedkeuring op hun website. De voorwaarden die bij hen op de website staan zijn van 2018 met een update in 2025.
De Geschillencommissie
Heeft een klant een ernstige klacht heeft en je komt er onderling niet uit, dan kan de klant terecht bij de onafhankelijke Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC). Een deskundige commissie handelt de klacht af. Alle klachten over behandelingen, maar ook over productverkoop, haarwerken, nagelstyling, epileren, etc. kunnen aan de Geschillencommissie voorgelegd worden. Hiermee hanteer je een eerlijke klachtenprocedure, met een uitkomst die bindend is voor beide partijen.
Eenvoudig, snel en goedkoop
De klachtenprocedure is eenvoudig. Je hebt geen advocaat nodig en het kost weinig tijd. De indiener van een klacht, meestal de klant, betaalt € 52,50 voor de behandeling van de klacht. Het kost je als ondernemer niets, als je in het gelijk wordt gesteld. Alleen als je geheel of gedeeltelijk in het ongelijk wordt gesteld, betaal je een aan de commissie te betalen bedrag aan behandelkosten.
Ledenvoordeel
Als ANKO-lid maak je gratis gebruik van algemene voorwaarden en de professionele, snelle en voordelige klachtenafhandeling via de SGC. Voor ondernemers die geen lid zijn, is het lastig om deel te nemen aan de geschillenregeling. Ze moeten een individuele registratieprocedure bij De Geschillencommissie doorlopen. Dit brengt hoge kosten en verplichtingen met zich mee. Niet-leden kunnen geen algemene voorwaarden opstellen die zijn overeengekomen met de Consumentenbond. Lid zijn van de ANKO is ook hiervoor een voordeel.
Hoe geeft de ANKO invulling aan de commissie?
Uiteraard staat de ANKO achter jou als ondernemer. Er zijn daarom vakkundige kappers in de commissie vertegenwoordigd. Deze kappers zijn door de ANKO geselecteerd:
De Geschillencommissie zelf bestaat uit drie zetels; een onafhankelijke voorzitter benoemd door de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken (SGC), een lid voorgedragen door de Consumentenbond en een zetel ingevuld op voordracht van de ANKO.
Ontdek wat we doen
ANKO begrijpt de uitdagingen waar je als kapper, barbier of haarwerkspecialist met een eigen salon voor staat. Wij behartigen jouw belangen in Den Haag, delen kennis en bieden ondernemersadvies en toegang tot een krachtig netwerk van vakgenoten. Of het nu gaat om het oplossen van personeelsvraagstukken, het verbeteren van de bedrijfsvoering of het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden, ANKO helpt.

Lidmaatschapsopties
De contributie voor het lidmaatschap van de ANKO is bedoeld voor de financiering van de kosten verbonden aan de collectieve belangenbehartiging, de informatieverstrekking, de voorlichting aan leden en de infrastructuur van de vereniging.
Kortingsregeling voor ketens
Word een keten lid van ANKO, dan dienen naast de hoofdvestiging ook alle tot je keten behorende filialen en/of franchisenemers lid te worden. Dat zorgt voor een eerlijke vertegenwoordiging van je onderneming binnen de branche. Bovendien versterkt het de gezamenlijke positie van ketenbedrijven. Om de kosten te beperken, bieden we ketens een aantrekkelijke korting:
Aantal filialen en/of franchisenemers | Korting |
2 t/m 5 | 15% |
6 t/m 9 | 25% |
10 t/m 50 | 50% |
51 t/m 100 | 60% |
meer dan 100 | 65% |
Als ANKO-lid krijg je aantrekkelijke kortingen bij BumaStemra en SENA!

Ben jij ook een kapper, barbier of haarwerkspecialist? Sluit je vandaag nog aan bij ANKO!
Word lid