“Personeel vinden en behouden: Het Geheim van Arien van Pelt”

In de kapperswereld waarin personeel schaars is, weet Arien van Pelt zijn team aan zich te binden. Met vijf salons, bijna vijftig medewerkers en een sterke focus op persoonlijke ontwikkeling en samenwerking, heeft hij een werkgeversmerk opgebouwd dat staat als een huis. Hoe? “Iedereen krijgt hier de kans om te groeien, maar je moet er wel voor willen gaan.”

Arien begon ooit als dj, maar koos op zijn 22e toch voor het kappersvak, net als zijn ouders. “Mijn vader was ondernemer, maar kon niet knippen. Mijn moeder wel. Dus toen ik het bedrijf overnam, was de voorwaarde dat ik het vak écht zou leren.” Inmiddels runt Arien vijf salons in Dordrecht en Zwijndrecht en is zijn naam een begrip in de regio. Zijn broer heeft ook een Van Pelt-vestiging in Hendrik-Ido-Ambacht en runt daarnaast Knip en Color in dezelfde plaats.

Familiebedrijf met een visie

Wat Van Pelt onderscheidt van andere salons? “We zijn een familiebedrijf en dat voel je,” zegt Arien. “Sommige medewerkers werken hier al bijna vijftig jaar, dat zegt genoeg over de sfeer.” Van Pelt staat voor betrokkenheid, vakmanschap en een nuchtere mentaliteit. “We doen gewoon ons werk, maar dan beter. Een warm welkom, weten hoe een klant zijn koffie drinkt – dat maakt het verschil.” Die werkhouding ziet Arien graag terug in zijn salon. “We zoeken mensen die willen leren en doorpakken. Geen grote ego’s, maar een sterk team.” En dat trekt weer de juiste klanten aan. “Veel klanten komen hier al jaren omdat ze zich thuis voelen.” Maar dat stapje extra wordt steeds lastiger. “Door personeelstekorten moet je continu keuzes maken: neem je de telefoon op of help je eerst je klant in de stoel?”

 Werkgeversmerk sleutel tot succes

Een sterk werkgeversmerk is in de kappersbranche geen luxe, maar noodzaak. “Het bepaalt hoe medewerkers zich hier voelen, maar ook hoe mensen van buitenaf ons zien,” zegt Arien. Bij Van Pelt draait het om verbinding, groei en teamgevoel. “We willen dat medewerkers zich gehoord voelen en samen iets opbouwen.” Daarom investeert Van Pelt in ontwikkeling en motivatie. Medewerkers mogen zelf kiezen waarin ze willen groeien. Van filiaalmanager tot kleurspecialist worden, er is budget voor.” Daarnaast werkt hij met een bonussysteem. “Haal je een bepaalde omzet, dan krijg je een extraatje.” Ook teambuilding speelt een grote rol. “We organiseren jaarlijks een bedrijfsuitje en nieuwjaarsontbijt waarbij alle zaken even sluiten. Dat versterkt het teamgevoel.”

Nieuwe medewerkers werven

Ondanks een sterk werkgeversmerk is personeel vinden niet makkelijk. “We zijn actief op Instagram en zetten social media ads in om nieuwe medewerkers te werven. We laten daarbij bewust medewerkers zien. Niet alleen om klanten een kijkje achter de schermen te geven, maar ook om te laten zien hoe het is om hier te werken. We hebben een divers team, en dat willen we uitstralen.” Maar online zichtbaarheid is niet genoeg. “Contact houden met kappersopleidingen is ook cruciaal. We laten ons gezicht zien op werkgeversavonden en nemen jonge medewerkers mee als ambassadeurs. Veel nieuwe medewerkers komen via mond-tot-mondreclame. Sommigen waren eerst klant en vonden de sfeer zo fijn dat ze hier wilden werken.”

Drempels wegnemen voor nieuw talent

Toch merkt Arien dat er een drempel is. “Veel jonge meiden zijn onzeker en denken: ‘Van Pelt ziet er zo professioneel uit, daar pas ik vast niet tussen.’ Terwijl juist die bescheiden mensen perfect bij ons passen.” Dit verschil tussen identiteit en imago is iets waar hij zich steeds bewuster van wordt. “Van binnenuit zien wij onszelf als een warm en toegankelijk bedrijf. Maar van buitenaf lijkt het misschien té professioneel. Dat is een gemiste kans.” Om die drempel bij jonge meiden te verlagen, organiseert Van Pelt kennismakingsmomenten. “Studenten kunnen vrijblijvend langskomen, zonder dat het direct een sollicitatiegesprek is. Zo kunnen ze zelf voelen of wij bij hen passen.” Door bewust te werken aan zijn werkgeversmerk wil Arien meer talent aantrekken. “Bij ons hoef je niet perfect te zijn, als je maar wilt groeien.”

Arien is vicevoorzitter van het bestuur van de Anko.